Artistic Entrepreneuship – hvad skal vi nu med det?

 

Du har måske bemærket den her term jeg er begyndt at strø om mig med “Artistic entrepreneurship” eller Kusntnerisk entreprenørskab/Iværksætteri – og undret dig lidt over, hvad det nu er og det giver mening at bruge inden for kunsten?

 

Vi har jo haft det med at sætte en stærk skillelinje op mellem kunst, og alt hvad der har med erhverv og marked at gøre. Det mener Christian Have i videoen nedenfor er en kæmpe fejltagelse – fordi vi har gjort kunsten ligegyldig. Kunst for kunstens egen skyld – er nå ja efterladt for sig selv uden nogen særlig samfundsmæssig betydning.

 

 

Og ja jeg mener at kunsten skal påtage sig sin samfundsmæssige betydning, det er vidst ikke nogen hemmelighed :). Det betyder ikke at kunsten skal være beton politisk og spændes for en særlig politisk hest. Men kunsten må gerne mene noget, må gerne gå i dialog med hvem vi er i det her samfund, og hvordan vi kan agere – også når vores værdier er i konflikt med vores regering. Vi har så meget at sige, og kan sige det på en måde, der kan bringe kompleksiteten i spil og peger på ny indsigt på en finurlig og poetisk måde. Hvis nogen skulle være i tvivl, er det netop hvad meaninglessness projektet har gjort og gør – derfor gav det så meget mening for mig, at vi netop har vist forestillingen på det netop afholdte Kulturmøde.

 

Men artistic entrepreneurship handler også om noget andet – det handler om hvordan vi tager ejerskab af vores kunstneriske forretninger. Hvordan vi skaber innovation og driver dem på en måde der tjener kunstnerne uden for de offentlige institutioner. Hvordan vi med stolthed sørger for indtjening til vores aktiviteter ved at bruge det vi er bedst til – kreativiteten. Jeg bruger gerne termen lidt provokatorisk for at ryste kunstnere ud af en sovepude af støttemidler – for at lære de kunstnere jeg arbejder med at tage fuldt ejerskab for deres værk og ideer.

 

Jeg har brugt de sidste år på at dykke ned i entrepreneurships tankegangen for at lærer nyt og forstå denne side af vores virke. Mest med udgangspunkt i Roger Hamilton og hans tænkning og læring – se fx GeniusU.

 

Det har slået mig, at den måde entreprenører/Iværksættere beskrives på ofte ligner den måde vi beskriver kunstneren på – det er folk der er passionerede omkring hvad de laver, som hurtigt fanger nye ideer og omsætter dem i praksis, som ustandselig prøver nyt og tør tage chancer og gå i mod strømmen. Som arbejder hårdt, eksperimenterer og lever med usikkerhed.

 

Så jeg har tænkt, at vi måske kan lærer noget i den verden. En verden jeg så synes er utrolig spændende og nytænkende, åben overfor nye måder at tænke på. Som ja også har fokus på at tjene penge, men samtidig er utrolig optaget af at skabe samfundsmæssig værdi, tage ansvar for sociale problemer og forstå kulturelle nuancer. Og mange steder taler man lige nu om feminin ledelse.

 

Selvfølgelig skal vi ikke i kunsten bare ukritisk tale med et sprog, der ikke er vores, eller adoptere en fremmed terminologi. Men måske vi kan blive inspireret og oversætte i vores termer. Mest af alt fordi det kan give os ansvar for eget virke. Og det synes jeg i høj grad vi har brug for.

 

En af dem der virkelig har arbejdet med at se på entreprenørskabet i relation til den kulturelle sektor og kunsten er Bulgarsk/Canadiske Lidia Varbanova, der har skrevet en bog der hedder “International Entrepreneurship in the Arts” – den sidder jeg her på Bornholm og læser og bliver inspireret af. Hun er både forsker og praktikker – og det giver mening for mig.

 

Det bedste er, at hende har jeg fået lov at invitere til København som led i afholdelsen af Producers Platform #5 om Artistic Entrepreneurship – som Udvikingsplatformen står for og har bedt mig planlægge og facilitere. Det er jeg super stolt over og har arbejdet ihærdigt med. Udover Lidia kommer min samarbejdspartner fra Spectacle Vivant Bretagne Isabel Andreen – de vil give os perspektiver på hvad entrepreneurship er indenfor vores felt. Endelig har Sofie Haag og jeg skabt en spændende workshop, hvor vi har tænkt os at lære jer dels ide genererings processer, dels pitching og til sidst hvordan man skaber en promoveringsplan for disse ideer.

 

Alt dette foregår 5/9 kl. 10-16 på Udviklingsplatformen i København – og nu er det I skal være opmærksomme – for DEADLINE er i dag – og der er vidst kun få pladser tilbage. Så skynd jer ind på dette link for at læse mere samt tilmelde.

 

Seminaret ligger på mange måder i forlængelse af det arbejde jeg lavede i foråret med at skabe en online toolbox til UP om at arbejde internationalt – og vi anbefaler, at man går ind og laver nogle af disse workbooks før seminaret – for at skærpe tankegangen. Der er en video nedenfor med link til det første kapitel i dette. Jeg har netop for 2 dage siden med stor glæde selv brugt det til at arbejde strategisk med en islandsk koreograf – og hun var super glad.

 

Intro to working internationally

 

Jeg vil fremover tage udgangspunkt i dette materiale i mine forløb, og det vil danne baggrund for vores Artistic Entrepreneurship kursus i september. Hvis du booker en lille session med mig, kan du samtidig lave første workbook om din strategi og jeg vil give feedback på den – jeg vil nemlig meget gerne se hvordan det omsættes i praksis. Send mig bare en email med den udfyldte workbook og forslag til tid.

 

Og ja Artistic Entrepreneurship er så også titlen på det kursus, vi holder på BIRCA 28-30/9 – igen med Sofie Haag som partner, men også med skønne Honne Dohrmann. Der er stadig et par pladser – det er bare at hoppe på nu. Kurset kan købes alene eller sammen med et 5 mdr. mentorship – og det bliver bare så fedt!

 

Se meget mere om dette her